Om Nitro Track

 Senast ändrad 9 november, 2011 kl 13:59
 

1:8 Track

Om man vill köra RB sportens Formel 1 ligger 1:8 track nära till hands eller vad sägs som acceleration från 0 – 100hm/h på ca 2,5 sek toppfart mellan 110-120km/h!! Att köra en 1:8 track bil är något av det roligaste men samtidigt också något bland de svåraste inom de olika RB-klasserna. Förutom en otrolig acceleration, hög toppfart så möjliggör också karossens aerodynamik hög hastigheter i kurvorna.
Det  finns många möjligheter till inställningar av chassi, stötdämpare mm och ligger inte alls långt efter motsvarande inställnigar på fullskala racing bilar. 1:8:an är fyrhjulsdriven och kraften från motorn på 3,5cc överförs från växellådan via remmar ut till dem drivande hjulen. Motorn levererar upp till 3 h/k och varvar runt 40000-45000, och detta i en bil som väger2.5 kg.

Här följer lite ytterligare basfakta om 1:8 track:

  • Verklig förebild: FIA Sportvagn
  • Motor:  3,5cc, 2-takt
  • Bränsle: Metanol, olja och Nitrometan
  • Drivning: 4WD
  • Bromar:  På bakaxel
  • Växellåda: 2-växlad
  • Karosstyp: LMP (Le Mans)

1:10 Nitro Touring (NT)

1:10 NT är den perfekta övergången mellan el och nitro racing. Bilarna är till stor del 1:10 el touring bilar fast det sitter en nitromotor i dem. Bilarna är 4 hjulsdrivna och har en otrolig acceleration. Bilarna väger mindre än2 kgoch med en motor effekt på ungefär 1-1.5 hk . En 1:10 nitro touring bil är en avancerad race maskin och i likhet med 1:8 Track så finns ett stort antal möjligheter till inställningar. När man tävlar men en 1:10 nitro touring bil så gör man det på speciella asfaltbanor som finns genom hela Sverige. När man tävlar i 1:10 nitro touring så måste man ha en mekaniker som håller koll på motorn och tankar bilen. Man kör finaler i 45 minuter men det finns bara bränsle i tanken för 5 minuter så det gäller att man har en snabb mekaniker i depån.

Här följer lite ytterligare basfakta om 1:10 NT:

  • Verklig förebild: FIA Touring (WTCC)
  • Motor:  2,11cc, 2-takt
  • Bränsle: Metanol, olja och Nitrometan
  • Drivning: 4WD
  • Bromar:  På bakaxel
  • Växellåda: 2-växlad
  • Karosstyp: 2-4 dörrars sedan

 

 


© 2011 Radiostyrd Bilsport Suffusion theme by Sayontan Sinha